wydarzenia

Relacja z 2 wycieczki dzieci niepełnosprawnych w ramach projektu „Integracja dla każdego”. Zamek Książ, 29 lipca 2012

29 lipca 2012 roku odbył się kolejny wyjazd w ramach projektu „Integracja dla każdego”, w którym udział wzięło 14 dzieci o różnym stopniu niepełnosprawności. Tym razem celem podróży był zamek Książ - trzeci co do wielkości zamek w Polsce. Na miejsce zbiórki wszystkie dzieci przybyły punktualnie. Te, które jechały po raz drugi, szybko zajęły miejsce w busie. W ich ślad poszły dzieci uczestniczące w eskapadzie po raz pierwszy. O dziwo, równie sprawnie udały się do busów, dzięki czemu już około godziny 10:30 dojechaliśmy na miejsce. Po krótkim spacerze naszym oczom ukazał się wspaniały, piastowski zamek, co u wszystkich dzieciaków wzbudziło zachwyt. A przecież był to dopiero zwiastun prawdziwych przeżyć.

Na początek wybraliśmy się do pobliskiej przyzamkowej stajni ogierów. Miejsce to okazało się bardzo interesujące, szczególnie dla miłośników koni. Dzieci podchodziły do kucyków, głaskały je oraz karmiły owsem. Nasi mali podróżnicy mieli również okazję zobaczyć i podziwiać zgromadzone w jednym z pomieszczeń dorożki. Ciężko było ich oderwać od zabawy z końmi, ale czekały kolejne atrakcje. Już o godzinie 12:00 musieliśmy być w zamku, gdzie w ramach Letniej Akcji Kulturalnej organizowanej wspólnie z Teatrem William-Es odbyło się przedstawienie pt: „Tomcio Paluch”. Żywe i pełne zaskakujących niespodzianek widowisko sprawiło, że dzieci angażowały się emocjonalnie i wraz z bohaterami przeżywały baśniowe przygody. Jak w każdej bajce pojawiła się konfrontacja dobra i zła, a ponadto ponadczasowe wartości, takie jak : odwaga, szlachetność oraz spryt. Innymi słowy było to przedstawienie, które miało wychowywać przez zabawę.

Zaraz po zakończeniu spektaklu wyszliśmy przed zamek, gdzie czekała na nas pani przewodnik. Z myślą o dzieciach miała przygotowaną tematyczną trasą. W trakcie zwiedzania komnat i dziedzińców zamkowych najmłodsi turyści szukali postaci znanych z mitologii greckiej. Zostali zapoznani z legendami zamku Książ, np. o Skale Olbrzyma, perłach księżnej Daisy i mieszkającej w zamku „Białej Damie”. Aby jeszcze bardziej zainteresować dzieci przewodniczka regularnie zadawała ciekawe zagadki, a nasi mali podróżnicy świetnie się przy tym bawili.

Po zwiedzaniu udaliśmy się na obiad i krótki odpoczynek do restauracji w Wałbrzychu. Każdy miał możliwość zjedzenia tego, na co miał ochotę. Dzieciom bardzo smakował obiad, a właściciele restauracji pochwalili nas za dobre zachowanie pociech. Objedzeni i pełni wrażeń ruszyliśmy w drogę powrotną. W busach opowiadaliśmy o wrażeniach z wycieczki, myśląc już o kolejnym wyjeździe. Kiedy wjechaliśmy do Wrocławia i zobaczyliśmy zalane ulice bardzo się ucieszyliśmy, że podczas naszego wyjazdu dopisała pogoda. Na miejsce zbiórki dotarliśmy punktualnie. Dzieci były bardzo zadowolone, a rodzice widząc uśmiech na ich twarzy pytali już o nasze następne planowane wyjazdy.

Wycieczka jest dobrym przykładem, że niepełnosprawne dzieci również mogą podróżować, zwiedzać i aktywnie spędzać czas. Takie wyjazdy pozwalają im uwierzyć w siebie. W to, że mogą być pełnoprawnymi turystami.

Zapraszam również do obejrzenia zdjęć w galerii.

Relacje sporządziła Natalia Nahajowska

Projekt „Integracja dla każdego” finansowany jest ze środków PFRON
będących w dyspozycji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.